English العربية
دانشگاه عدالت
خانه
1395/12/07
ميزگرد علمي «انديشه اسلامي» در پرتو نظرات آيت‌الله العظمي هاشمي شاهرودي (حفظه الله) برگزار شد ميزگرد علمي «انديشه اسلامي» در پرتو نظرات آيت‌الله العظمي هاشمي شاهرودي (حفظه الله)  برگزار شد
به گزارش روابط عمومي دانشگاه در ادامه برگزاري سلسله نشست ها و ميزگردهاي علمي در دانشگاه عدالت، به همت معاونت علمي دانشگاه دوازدهمين نشست علمي با موضوع «انديشه اسلامي» در پرتو نظريات مرجع عاليقدر جهان تشيع حضرت آيت الله العظمي هاشمي شاهرودي (حفظه الله) در روز چهارشنبه 95/12/4 از ساعت 15 و با حضور اساتيد و دانشجويان و با سخنراني حجت الاسلام و المسلمين دكتر بياتي رياست دانشگاه، حجت الاسلام و المسلمين دكتر اكبر فلاح نژاد برگزار شد.
 
در اين نشست دكتر بياتي، رئيس دانشگاه عدالت با بيان اينكه موضوع انديشه اسلامي در حقيقت عنوان جامعي است براي تك تك مباحثي كه پيش از اين پيرامون آنها به بحث نشسته ايم و از اين به بعد نيز با موضوعات ديگر به آن مي پردازيم عنوان كرد: در كتاب انديشه اسلامي حضرت آيت الله العظمي هاشمي شاهرودي (حفظه الله) در صفحه 22 عنواني به چشم مي خورد كه مي تواند سر لوحه كار همه دانشگاه ها و حوزه هاي علميه براي اسلامي كردن علوم انساني استفاده شود و آن موضوع « لزوم احياء و نهادينه كردن عناوين مختلف فقه اسلامي » است.
حضرت آيت الله العظمي هاشمي شاهرودي (حفظه الله) در كتاب انديشه اسلامي خود بيان مي فرمايند كه عناوين مختلف اجتماعي زيادي در فقه اسلامي است كه هنوز شناسايي، طراحي و نهادينه نشده است و با احياي آن خيلي از مشكلات اجتماعي و سازماني ما رفع شود. دكتر بياتي در ادامه به اين موضوع اشاره كردند كه متاسفانه ما عناوين اجتماعي فقه و شريعت را استخراج و مطابق نياز روز نهادينه نكرده ايم . اگر آنها را استخراج و جمع آوري مي گرديم و اثرات آن را از نظر فقهي بررسي و براي آنها تشكيلاتي ايجاد مي كرديم افزون بر كارهاي اجتماعي فراوان تأثيرات بسيار مثبتي بر فرهنگ و اخلاق اجتماعي جامعه مي گذارد. اگر اين كارها صورت بگيرد آن وقت يك جوان در جامعه وقتي ببيند افراد عادل و مورد وثوق ، منزلت و جايگاه اجتماعي و حقوق دارند سعي مي كند اين صفات را در خود پياده كند و خود به خود بسياري از نا هنجاري ها از بين مي رود.
 
دكتر بياتي در ادامه افزودند: در انديشه شهيد صدر و آيت الله هاشمي شاهرودي فقه كلام جايگاه ويژه در منظومه اجتماعي دارد. فقيه در مقام استنباط بايد كل جامعه اسلامي را افزون به فرد مورد نظر قرار دهد، امروز جريمه ديركرد بانك‌ها شايد در فقه فردي مباح باشد اما به نوعي روح ربا را در جامعه زنده مي‌كند. وي افزود: مكانيزيم بانكداري ربوي استفاده از ظرفيت عقود مشاركتي است كه نتيجه عدم توجه فقه كلان است.
حجت‌الاسلام بياتي با بيان اينكه نسخه فقه خرد به درد فقه كلان نمي خورد، عنوان كرد: در ساحت فقه كلان بايد فقه طوري استنباط شود كه افزون بر منفعلانه نبودن مبتني بر آموزه هاي قرآن، سنت و تضمين كننده اهداف نظام اسلامي باشد.
رييس دانشگاه عدالت اظهار داشت: به عنوان مثال فقيه بايد در نظام بانكي طرحي را ارائه دهد كه به مشاركت حقيقي منتهي شود در حالي كه امروز سرمايه گذاران ما در سود حقيقي بانك‌ها مشاركت ندارند.
وي افزود: فقيه در مقام استنباط بايد كل جامعه اسلامي را افزون به فرد مورد نظر قرار دهد، امروز جريمه ديركرد بانك‌ها كه مراجع نيز نسبت به آنها حساسيت نشان دادند شايد در فقه فردي مباح باشد اما به نوعي روح ربا را در جامعه زنده مي‌كند.
 
حجت‌الاسلام بياتي با اشاره به اينكه نظام قضائي اسلام پيشرو است، ابراز كرد: در فقه اسلامي بايد شاهد عادل باشد اما در جامعه امروز براي احراز اين عدالت بايد نهادسازي شود.
سخنران ديگر اين نشست حجت الاسلام و المسلمين دكتر اكبر فلاح نژاد بودند سخنان خود را با اين موضوع آغاز نمودند كه در طي 200سال گذشته يك مواجهه تمدني بين اسلام و غرب صورت گرفته كه در آن شيوه علما متفاوت است. علما در مواجه با غرب 4 شيوه داشتند كه شيوه علمايي همچون امام راحل با نگاه به آينده بر انديشه ناب اسلامي و ساخت تمدن اسلامي تأكيد داشت.
گروهي از متفكران و عالمان سنت گرا بودند كه اعتقاد داشتند براي مقاوم سازي جامعه اسلامي بايد درها را به روي غرب بسته و جلوي تفكرات و سوالات غربي گرفته شود.
حجت‌الاسلام فلاح نژاد با اشاره به شيوه گروه ديگري از علما در مواجهه با غرب اظهار داشت: برخي ديگر روشنفكر مسلمان بودند يعني سولات غربي را وارد مي‌دانستند اما در مقابل آن به اسلام حق نداده و كوتاه مي آمدند.
حجت الاسلام و المسلمين فلاح نژاد با اشاره به گروه ديگري، بيان داشت: دسته ديگر سكولار مسلمان بودند آنها احكام فردي اسلام را قبول دارند اما در تفكر تمدني سكولار هستند.
وي با اشاره به دسته ديگر از علما ابراز كرد: دسته ديگر مسلمانان و روشنفكراني بودند كه به مسائل روز توجه داشتند در واقع مسلماني آنان بر روشنفكري غلبه داشت نمونه آن علامه طباطباعي، شهيد مطهري و سردمدار اين راه امام راحل بودند كه در دفاع از تمدن اسلامي و انديشه هاي ناب آن تعصب داشتند. به فرموده شهيد بهشتي ؛ روحانيت بايستي همواره 20 سال از جامعه خود جلوتر باشد. متفكري كه از جامعه خود جلوتر نباشد نمي تواند راهنما باشد و راه نشان دهد.
حجت‌الاسلام اكبر فلاح نژاد با اشاره به شاخصه هاي انديشه امام راحل و آيت الله هاشمي شاهرودي گفت: امام راحل حاكميت اسلام را بنا كرد كه در آن اصالت با ثقلين است. امام راحل آورنده يك تفكر ناب بود و آن تفكر انديشه ناب اسلامي بود. انديشه اسلامي انديشه ايي جامع است . امام راحل و شاگردانش به ويژه آيت الله هاشمي شاهرودي اين تفكر انديشه اسلامي را عمومي كردند.
وي با اشاره به كتاب انديشه اسلامي آيت الله هاشمي شاهرودي (حفظه الله) خاطرنشان كرد: استكبار ستيزي، عدالت محوري، اجتهاد، اعتدال محوري، توحيد محوري، عقل محوري، اعتقاد به معاد، وحدت امت اسلامي، اشتغال، دفاع از حقوق ديگران از ويژگي هاي انديشه اسلامي است.
حجت الاسلام فلاح نژاد در پايان عرائض خود به اين نكته اشاره داشتند كه به فرمايش امام راحل كه آورنده اين انديشه اسلامي بود حفظ نظام اسلامي را از اوجب واجبات دانستند.

در خاتمه ي اين نشست، ضمن قدرداني و تقدير از سخنرانان برنامه از طرف معاونت علمي دانشگاه ، اين نشست، با صلوات بر محمد و آل محمد(ص) پايان يافت..
تعداد بازدید: 81
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0
ارسال نظرات
نام  
آدرس پست الکترونیکی شما    
توضیحات  
تغییر کد امنیتی  
کد امنیت  
 
telegram ویکی پدیا
دانشگاه عدالت © 1395. تمامی حقوق محفوظ است
Powered by DorsaPortal