دانشگاه عدالت
خانه
1396/06/19
غدير روز اثبات امامت ائمه طاهرين (عليهم السلام) بر شيعيان حضرت مهدي مبارك باد غدير روز اثبات امامت ائمه طاهرين (عليهم السلام) بر شيعيان حضرت مهدي مبارك باد
عيد الله الاكبر

مجله موعود شهريور ماه سال 1391 شماره 129

عيد الله الاكبر!

غدير در آثار اسلامي ما به «عيد الله الاكبر»، «يوم العهد المعهود» و «يوم الميثاق المأخوذ» تعبير شده است. اين تعبيرات كه نشان دهندۀ تأكيد و اهتمامي خاص به اين روز شريف است، خصوصيّتش در مسئلۀ ولايت است. آن عاملي كه در اسلام ضامن اجراي احكام است، حكومت اسلامي و حاكميّت احكام قرآن است و الّا اگر آحاد مردم، ايمان و عقيده و عمل شخصي داشته باشند؛ ليكن حاكميّت چه در مرحلۀ قانون گذاري و چه در مرحلۀ اجرا در دست ديگران باشد، تحقّق اسلام در آن جامعه، به انصاف آن ديگران بستگي دارد. اگر آنها افراد بي انصافي بودند، مسلمانان همان وضعي را پيدا مي كنند كه شما امروز در «كوزوو»، ديروز در «بوسني و هرزگوين»، ديروز و امروز در «فلسطين» و در جاهاي ديگر شاهدش بوده ايد و هستيد ما هم در ايران مسلمان عريق1 و عميق خودمان، سال هاي متمادي همين را مشاهده مي كرديم امّا چنانچه حكّام، قدري با انصاف باشند، اجازه خواهند داد كه اين مسلمانان به قدر دايرۀ خانۀ خودشان يا حدّاكثر ارتباطات محلّه اي چيزهايي از اسلام را رعايت كنند؛ ولي اسلام نخواهد بود!

16/01/1378

بايد طرح مسئله غدير به جدايي مسلمان ها بيانجامد

مرحوم آقاي مطهّري(ره) مقاله اي به نام «الغدير و وحدت اسلامي» دارد؛ ايشان در آن، اين مسئله را تبيين مي كند كه طرح مسئله غدير، چطور مي تواند وسيله اي باشد، براي نزديك كردن دل هاي مسلمان ها به همديگر. مرحوم علّامه اميني هم عقيده شيعه را در «الغدير» اثبات كرده است؛ امّا كتاب، بيان، لحن، سليقه و شيوه برخورد او با مسئله، طوري است كه همه مسلمانان را جذب مي كند.

شما تقريظ هايي را كه مسلمانان «مصر»، «شام» و ديگر نقاط دنيا بر كتاب ايشان نوشته اند، ببينيد! ما بايد توجّه داشته باشيم كه نوع طرح مسئله، طوري نباشد كه به جدايي مسلمان ها بيانجامد؛ اين خيلي مهم است. الآن جمعيّت انبوهي از مسلمانان دنيا به مكتب و مذهب ما معتقدند و در دنيا هم آبرومندند. هم جمهوري اسلامي در ايران و هم شيعيان در هر نقطه اي كه هستند، مردم آبرومندي هستند و در «عراق»، «لبنان» و جاهاي ديگر، مسلمان ها به وجود اينها افتخار مي كنند. بنابراين بايد مراقب باشيم كه مسئله را طوري طرح كنيم كه هم عقيده هاي خودمان ناراحت نشوند؛ البتّه بايد عقيده خودمان را بيان و آن را تثبيت كنيم؛ امّا اشتباهات و خطاها را هم برطرف كنيم. 14/09/1384

عيد غدير، سنّت ملّي ماست

عيد غدير هم سنّت ملّي ماست؛ چون ملّت ما داراي اين عقيده و اين محتوا و اين هويّت در ذهن خودش هست. يكي از كارهاي دشمنان اين است كه ملّت ها را از هويّت خالي كنند. البتّه اين قضيه، داستان مفصّلي است و با دو كلمه، نه مي شود ابعادش را نشان داد و نه مي شود خطرش را آن چنان كه هست، گوشزد كرد. شما در محيط دانشجويي با اين سياست كلّي كه شناخته و ناشناخته و پيدا و پنهان وجود دارد، بايد مبارزه كنيد و مباني ارزشي را مباني اي كه حقيقتاً تشكيل دهنده هويّت ملّت ايران است و مي تواند آنها را پيش ببرد و صاحب همه چيز كند حفظ كنيد.

08/02/1382

اوج مطلوب همه رسالت ها

اميرالمؤمنين(ع) در مقابله با خطرها آنچنان شجاعانه عمل مي كند كه مي گويد: «كسي نمي توانست با فتنه اي كه من چشم آن را درآوردم منظور، فتنه خوارج است يا فتنه ناكثين درافتد.» آن معنويّت و دين و اخلاق و فضيلت از يك طرف، آن بينش عميق و شجاعت و فداكاري و عواطف رقيق انساني در كنار صلابت و استحكام معنوي و روحي از طرف ديگر؛ همه اينها ناشي از عصمت است؛ چون خداي متعال او را به مقام عصمت برگزيده است و گناه و اشتباه در كار او وجود ندارد. اگر چنين كسي در رأس جامعه باشد، اوج مطلوب همه رسالت هاست. اين معناي غدير است. در غدير، چنين كاري اتّفاق افتاد.

12/12/1380

بشريّت، حكومت پنج ساله اميرالمؤمنين(ع) را هرگز فراموش نخواهد كرد

امامت، يعني همان اوج معناي مطلوب اداره جامعه در مقابل انواع و اقسام مديريّت هاي جامعه كه از ضعف ها، شهوات، نخوت و فزون طلبي انساني سرچشمه مي گيرد. اسلام، شيوه و نسخه امامت را به بشريّت ارائه مي كند؛ يعني اينكه يك انسان، هم دلش از فيض هدايت الهي سرشار و لبريز باشد، هم معارف دين را بشناسد و بفهمد يعني راه را درست تشخيص دهد هم داراي قدرت عملكرد باشد كه «يَا يَحْيَي خُذِ الْكِتَابَ بِقُوَّۀٍ»2 هم جان و خواست و زندگي شخصي برايش حائز اهمّيت نباشد؛ امّا جان و زندگي و سعادت انسان ها براي او همه چيز باشد؛ كه اميرالمؤمنين(ع) در كمتر از پنج سال حكومت خود، اين را در عمل نشان داد. شما مي بينيد كه مدّت كوتاه كمتر از پنج سال حكومت اميرالمؤمنين(ع)، به عنوان يك نمونه و الگو و چيزي كه بشريّت آن را هرگز فراموش نخواهد كرد، در طول قرن ها همچنان مي درخشد و باقي مانده است. اين نتيجه درس و معنا و تفسير واقعه غدير است.

12/12/1380

كتاب الغدير

همين كتاب «الغدير» هم به نظر من مهجور است. من به دوستانمان سفارش كردم الغدير را كه در آن صدها كتاب است يعني ايشان درباره موضوعات مختلف، مطالبي دارد. گاهي صد صفحه، هشتاد صفحه درباره يك شخص، يك مطلب يا يك حديث، مطلب دارد و يك نفر بايد اينها را از اوّلِ الغدير بخواند، تا به مطلب مورد نظر برسد و از آن استفاده كند. حالا كو آن آدمي كه حوصله كند، يازده جلد كتاب الغدير را بخواند و اين گونه مطالب را بيرون بكشد؟! مورد بررسي دقيق قرار دهند و موضوعات مختلف را دانه دانه بيرون بكشند؛ هر كدامشان يك كتاب، يا يك جزوه است. الغدير هم آن كاخ عظيمي كه مرحوم اميني ساخته به جاي خود محفوظ؛ اين كتاب ها هم دانه دانه بيايد و اقطار عالم را پر كند؛ يعني الغدير به صورت يك مجموعه، وجود داشته باشد، يك جا هم جزوه، جزوه وجود داشته باشد.

10/12/1378

مسئله غدير، ورود نبيّ مكرّم(ص) در امر مديريّت جامعه است

مسئله غدير و تعيين اميرالمؤمنين(ع) به عنوان وليّ امر امّت اسلامي از سوي پيامبر مكرّم(ص) يك حادثه بسيار بزرگ و پرمعناست؛ در حقيقت دخالت نبيّ مكرّم در امر مديريّت جامعه است. معناي اين حركت كه در روز هجدهم ذي حجّه

سال دهم هجرت اتّفاق افتاد، اين است كه اسلام به مسئله مديريّت جامعه به چشم يك امر مهم نگاه مي كند.

اين طور نيست كه امر مديريّت در نظام اسلامي و جامعه اسلامي، رها و بي اعتنا باشد. علّت هم اين است كه مديريّت يك جامعه، جزو اثرگذارترين مسائل جامعه است. تعيين اميرالمؤمنين(ع) هم كه مظهر تقوا، علم، شجاعت، فداكاري و عدل در ميان صحابه پيغمبر(ص) است ابعاد اين مديريّت را روشن مي كند. معلوم مي شود آنچه از نظر اسلام درباره مديريّت جامعه

اهمّيت دارد، اينهاست. كساني كه اميرالمؤمنين(ع) را به جانشيني بلافصل هم قبول ندارند، در علم، زهد، تقوا و شجاعت آن بزرگوار و در فداكاري او براي حق و عدل ترديد ندارند؛ اين مورد اتّفاق همه مسلمانان و همه كساني است كه اميرالمؤمنين(ع) را مي شناسند. اين نشان مي دهد كه جامعه اسلامي از نظر اسلام و پيغمبر(ص) چه نوع مديريّت و زمامداري و حكومتي را بايد به عنوان هدف مطلوب دنبال كند.

10/11/1383

او، عادل ترين شما در بين مردم است!

پيامبر(ص) در بيان صفات اميرالمؤمنين(ع) مي فرمايد: «اعدلكم في الرّعيه؛ او عادل ترين شما در بين مردم است.» هم عدالت دروني و معنوي و فردي اميرالمؤمنين(ع) مراد است و هم عدالت رفتاري و عدالت اجتماعي او. اينها چيزهايي است كه در زبان به آساني مي شود، بيان كرد؛ امّا در تحقّق و تبلور در عمل است كه انسان به عظمت اين حقيقت و كساني كه تجسّم اين حقيقت بوده اند، پي مي برد. عدالت به معناي واقعي كلمه در وجود اميرالمؤمنين(ع)، در رفتار او، در تقواي او و در توجّه او حضور دارد. در رفتار بيروني او هم عدالت تجسّم پيدا مي كند. امروز بعد از گذشت قرن ها، اگر بخواهيم عدالت را تعريف كنيم و آن را در ضمن مثال و نمونه بيان كنيم، هيچ مثالي رساتر و گوياتر از رفتار اميرالمؤمنين(ع) نمي توانيم پيدا كنيم. اين است كه نبيّ اكرم(ص) او را به امر پروردگار و با نصب الهي به مردم معرفي و به مقام ولايت منصوب مي كند. اين يك حقيقت اسلامي است. اين كجا و اينكه كسي معتقد باشد كه هر ظالمي با هر شيوه و رفتار بازيگرانه اي توانست زمام قدرت را در دست بگيرد، مردم بايد از او اطاعت كنند، كجا؟! اين اسلام است يا آن؟! بنابراين مسئله غدير با اين مضمون والا متعلّق به همه مسلمان هاست، چون به معناي حاكميّت عدل، حاكميّت فضيلت و حاكميّت ولايت الله است. اگر ما هم بخواهيم حقيقتاً از متمسّكان به ولايت اميرالمؤمنين(ع) باشيم، بايد خودمان و محيط زندگيمان را به عدل نزديك كنيم. بزرگ ترين نمونه اين است كه هرچه بتوانيم، استقرار عدل كنيم. چون دامنه عدالت نامحدود است. هرچه بتوانيم عدل را در جامعه بيشتر مستقر كنيم، شباهت ما به اميرالمؤمنين(ع) و تمسّك ما به ولايت آن بزرگوار بيشتر خواهد شد.

01/12/1381

غدير و انقلاب اسلامي ايران

شايد اكثر آن كساني هم كه در ماجراي بيعت اميرالمؤمنين(ع) گرد آن بزرگوار را گرفتند و با او بيعت كردند و پاي فشردند و فداكاري نمودند، واقعه غدير و به طريق اولي ظهور اسلام و جنگ هاي اميرالمؤمنين(ع) را نديده بودند؛ امّا اسلام و هدايت و نور آن فقط براي كساني نيست كه در آن وقت حضور داشتند؛ بلكه براي همه و براي هميشه است: «وَآخَرِينَ مِنْهُمْ لَمَّا يَلْحَقُوا بِهِمْ»3. انقلاب اسلامي شروع يك راه پرافتخار و سعادت بخش بود. همه كساني كه از بي عدالتي رنج برده اند و تشنه عدالتند، اين پديده را به جان دوست دارند و براي آن تلاش مي كنند. همه كساني كه سنگيني و فشار نظام ديكتاتوري و اختناق و زورگويي و قدرت فردي را احساس كرده يا درباره آن فكر كرده اند، از انقلاب اسلامي، از حركت ملّت مسلمان و از مبارزه فراگير اين ملّت استقبال كرده اند و مي كنند [و اين امر] مخصوص امروز نيست، در آينده هم همين طور خواهد بود.

19/10/1381

پي نوشت ها:

1. عريق: اصيل.

2. سوره مريم (19)، آيه 12.

3. سوره جمعه (62)، آيه 3.
تعداد بازدید: 41
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0
ارسال نظرات
نام  
آدرس پست الکترونیکی شما    
توضیحات  
تغییر کد امنیتی  
کد امنیت  
 
ویکی پدیا
دانشگاه عدالت © 1395. تمامی حقوق محفوظ است
Powered by DorsaPortal